Lekcja Nr 4
14 stycznia 2001

Synkopa


Poznaliśmy juz nutki (wartości rytmiczne), poznaliśmy akcenty czas na coś nowego i troche trudniejszego - Synkopę. Synkopa jest bardzo efektownym zjawiskiem rytmicznym i warto mieć ją dobrze opanowaną jak również wiedzieć czym jest. 
Jeżeli akcent rytmiczny nie pokrywa się z akcentem metrycznym powstaje synkopa, to tyle jeśli chodzi o teorię książkową. Synkopa to po prostu zaburzenie rytmiczne dające wrażenie przyśpieszania tempa (tylko wrażenie). Dzięki czemu napędzany jest cały rytm. 

Poniższe, najprostsze przykłady synkopy występują np. w "Krakowiaku"
Posłuchajmidi
lub
Posłuchajmidi

Synkopa powstaje również wtedy, gdy pewna grupa rytmiczna zapisana jest w niezmienionej postaci, lecz jest przesunięta (opóźniona) o połowę swojej wartości. Np. ćwierćnuta nie gran na "raz" tylko na "i". 

zamiast: Posłuchajmidi
następuje opóźnienie o ósemkę: Posłuchajmidi

Rozumiesz? Ten pierwszy znaczek w powyższym przykładzie to pauza ósemkowa. Łuczek łączący dwie nutki oznacza to, że druga nuta nie jest grana. Zresztą, sam posłuchaj. Dzwięk cowbel to metronom natomiast werbel to zagrane nutki. 

Analogicznie do powyższych przykładów, gdy pewna grupa ulega wyprzedzeniu o połowę wartości - powstaje synkopa.

zamiast: Posłuchajmidi
wystąpi: Posłuchajmidi

lub w miejsce: Posłuchajmidi
gramy: Posłuchajmidi

Synkopy mają szczególne znaczenie w muzyce jazzowej. Są głównym źródłem swingu. Jest to zresztą motor napędzający każdy rytm. Synkopa ma ścisły związek z akcentami jak równiez i z triolami (o tym w następnej lekcji), dlatego też wielkie znaczenie ma znajomość akcentowania i swobodnego grania podziałów triolowych (szczególnie w muzyce jazzowej, latino i funky).

 

http://perkusja.rockmetal.art.pl