Strojenie bębnów i dobór odpowiednich naciągów

Strojenie bębnów to dość trudna i czasochłonna czynność. Tym bardziej przy kiepskiej perkusji, której nie sposób naprawdę dobrze wystroić bo - a to obręcz krzywa, a to źle zeszlifowane drewno, kiepsko wyprofilowana obudowa itp. W efekcie naciąg nie trzyma stroju. W lepszych bębnach jest to troszkę łatwiejsze zadanie. 
Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem nowego zestawu z firmowymi naciągami - pamiętaj - naciągi zakładane na większości nowych zestawów perkusyjnych są naciągami "ekonomicznymi", cienkimi i niskiej jakości. 

Wybór naciągów
Charakterystyka i właściwości naciągów
Strojenie
Tłumienie
Katalog naciągów firmy Evans 
Katalog naciągów firmy Remo
Prezentacja naciągów firmy Aquarian 
Jak powstają naciągi? (na przykładzie produktów firmy Evans)


WYBÓR NACIĄGÓW

Wybór odpowiednich naciągów jest bardzo ważny dla osiągnięcia odpowiedniego brzmienia. 
Wybierz naciągi odpowiednie dla Twojej osoby, tak samo jak wybierasz np. pałki. 
Twoj wybór powinien zależeć od typu muzyki jaką grasz, od sposóbu uderzania (mocne granie lub lekkie) itd. Zobacz zestawienie naciągów
Evans i Remo oraz prezentacje naciągów Aquarian.

Istnieją naciągi o bardzo różnej wytrzymałości, dostosowane do konkretnego rodzaju gry i siły uderzenia. Mamy więc naciągi pojedyncze, podwojne. Wzmacniane dodatkową "łatką", wykonane z kewlaru (bardzo wytrzymały materiał). Naciągi te i ich poszczególne warstwy mają różne grubości. W takiej mnogości produktów napewno znajdziesz coś dla siebie.

^ do góry ^

Charakterystyka i właściwości naciągów:

Naciągi pojedyncze (jednowarstwowe)
Np.: Remo Ambassador, Evans G1 

Zdecydowane brzmienie, szybka odpowiedź (duża elastyczność pojedynczych naciągów powoduje, że powietrze wewnątrz bębna wzbudza sie szybciej niż w grubszych i bardziej "mięsistych" naciągach. 
Cieńsze membrany zazwyczaj sprawiają wrażenie głośniejszych. Pierwszy kontakt pałki z membraną jest bardziej słyszalny, wydziela się dużo wysokich tonów.
Membrany pojedyncze posiadają większy pogłos niż inne naciągi,  dzięki temu dźwięk bębna dłużej wygasa. Taki długi, otwarty dźwięk produkowany przez naciągi pojedyncze jest raczej rzadko wykorzystywany w muzyce pop czy rock, jednak jest często preferowany przez perkusistów z akustycznych składów jazzów i wogóle w muzyce akustycznej. 

Cieńsze naciągi są trudne do wystrojenia do bardzo niskich tonów, ponieważ
gdy chcemy pozbyć się na powierzchni membrany wszystkich fałdek i zmarszczek naciąg już jest dość wysoko podciągniety.  
Oczywistym faktem jest, że takie naciągi nie nadaja sie raczej do bardzo mocnego grania. Często stosuje sie je po prostu na spód bebna. Dla perkusistów grających bardzo mocno poleca sie raczej naciągi podwójne.

Naciągi podwójne (dwuwarstwowe)
Np.: Remo Emperors, Remo Pinstripe, Evans G2
Dźwiek bardziej przytłumiony i spokojny, wolna odpowiedź. Są nieco sztywniejsze od naciągów pojedynczych, dlatego też powietrze w środku bebna po uderzeniu w naciąg wzbudza sie nieco wolniej.
Są troche cichsze od naciągów pojedynczych między innymi dlatego, że produkują mniej wysokich harmonicznych, które to podnoszą poziom głośności. Mimo to, większośc perkusistów rock'owych wybiera te właśnie naciągi ze względu na ich większą wytrzymałość i możliwość strojenia w niskich rejestrach.
Grubsze naciągi mają tendencje do niskiego wybrzmiewania i to niekoniecznie zależnie od wystrojenia ale dlatego, że produkują mniej wysokich tonów dzięki czemu nawet mała ilość tonów niskich jest bardziej słyszalna. 
Membrany podwójne brzmią krócej od pojedynczych. 
Łatwo je wystroić do niskich tonów,  ponieważ są mniej elastyczne dzięki czemu nie marszczą sie tak jak naciągi pojedyncze. 
Naciągi podwójne są często wybierane przez mocniej grających perkusistów. Są bardziej wytrzymałe i selektywne niż naciągi cienkie i pojedyncze. 
Polecane wszystkim, którzy grają Rock, Heavy, Pop, Funk i każdy inny rodzaj muzyki wymagającej niskiego strojenia bębnów, selektywności i wytrzymałości naciągu. 

Są oczywiście jeszcze inne rodzaje naciągów (opatentowane przez danego producenta). 
Są to naciągi często wykonane ze specjalnego materiału lub też z doklejanym dodatkowym tłumikiem (np. w postaci obręczy), wzmacniane "łatką", o zróżnicowanej grubości warstw itp. Posiadają one zazwyczaj swój specyficzny rodzaj brzmienia i właściwości. I też dla perkusistów o takich preferencjach są one przeznaczone.

^ do góry ^

STROJENIE

Jedynym sposobem by dobrze nastroić bębny jest....strojenie bębnów i słuchanie. Tylko praktyka i osłuchanie przynoszą dobre efekty. Tutaj nie ma mowy o żadnych sztuczkach.

Jest to dość długi proces i z czasem Twoje ucho będzie zmęczone - jest to całkiem naturalny objaw. Odpocznij i spróbuj ponownie. Z biegiem czasu nauczysz się tego i strojenie będzie przebiegać coraz sprawniej. 
Zanim zaczniesz kręcić śrubkami musisz znać podstawowe zasady. 
Stroimy bebny poprzez kręcenie śrubkami odpowiadającymi za napięcie membrany. Kolejność kręcenia śrubkami oraz kilka porad przedstawiam poniżej.

Schemat strojenia - kliknij by powiekszyć zdjęcie

^ do góry ^

TŁUMIENIE

Każdy ma na to swój sposób. Podzielę się z Tobą trzema najprostszymi metodami:

Nie polecam natomiast równie czesto używanych metod:

^ do góry ^

 

Prawa autorskie:  Perkusja OnLine